VANDERVELDEN VOETBALSCHOOL
Ontdek je talent!

Identiteitsmarketing

Identiteitsmarketing is een gedachtegoed over het functioneren van een organisatie. De organisatie neemt zijn eigen identiteit als uitgangspunt voor alles wat zij onderneemt. Hier stemmen zij de gehele organisatie op af met in het achterhoofd de vraag wat de organisatie wil betekenen voor de maatschappij. De eerste vraag die een organisatie zichzelf stelt die vanuit identiteit handelt is dus niet ‘’wat wil mij klant’’, maar ‘’wat wil ik betekenen voor mijn klant’’ (Morel,2010).

Van Gils (2010) verteld over organisaties dat ze overeen komen met een donut. Veel buitenkant met een gat in het midden. Organisaties zijn zo gefocust op het creëren van een mooie buitenkant (hun imago), dat ze vergeten om te kijken naar de binnenkant (hun identiteit). Dat lijkt vreemd. Stel dat jij denkt dat de klant chocola op de donut wil, terwijl je zelf geen chocola lust. Jij bent dol op vruchthagel. Waarom zou je dat dan niet op je donut doen, dat past veel beter bij je!

Om een goed beeld te krijgen van het begrip identiteitsmarketing is het van belang om de context hiervan te beschrijven. Morel (2010) zegt hierover het volgende:

‘’Identiteitsmarketing is de naam die een aantal bevlogen adviseurs gegeven hebben aan hun werkzaamheden die erop gericht zijn om mensen in staat te stellen hun organisatie zo in te richten:

  1. Ze vanuit hun diepste wezen handelen
  2. Ze alle aanwezige kracht in hun organisatie benutten
  3. Ze daarmee maximale betekenis hebben voor hun klanten, de maatschappij en zichzelf.’’

Door vanuit identiteit te handelen word je als organisatie herkenbaar en puur. Dit omdat je vanuit je innerlijke handelt. Door identiteit raak je de ziel van de organisatie en is er onderlinge samenhang in je marketing omdat je uitstraalt wat je bent. Vergis je niet, identiteitsmarketing vindt de buitenkant ontzettend belangrijk, maar het draait altijd bij de binnenkant. Bepaal eerst je identiteit en straal dit vervolgens in al je vezels van de organisatie uit. Buitenkant en binnenkant stemmen dan met elkaar overeen en versterken elkaar ‘’What you see’’ is ook echt ‘’what you get’’.